Je kunt niet meer op deze vacature solliciteren (deadline was 17 nov 2019).
Bekijk het actuele vacature aanbod of kies een item in de hoofdnavigatie hierboven.
Wat ga je bij ons doen?
Als ervaren communicatiemanager werk je met je team aan het versterken van de identiteit van de nationale bibliotheek, intern en extern. Je zet je in om de missie van de KB breder gedragen te krijgen. De komende jaren staan in het teken van het verder ontwikkelen van de zichtbaarheid van de nationale bibliotheek met onder andere een nieuwe website en proactief persbeleid.
Je bent een coachende leidinggevende die de professionele autonomie en wendbaarheid van het team vergroot. Je enthousiasme werkt aanstekelijk en met jouw ideeën verbreed je de blik van je team. Je bent een spin in het web die helpt om keuzes te maken, en iemand die ruimte creëert voor anderen zodat zij hun gestelde doelen kunnen behalen. Samenwerken zit je in het bloed. Je weet het overzicht te houden in uiteenlopende netwerken van bibliotheken, wetenschap en erfgoed en legt (onverwachte) dwarsverbanden. Je bent nieuwsgierig en ondernemend, toont ambitie en initiatief en schroomt niet om je onderbouwde mening te geven. Je hebt oog voor de belangen en posities van anderen, je hebt vermogen tot (zelf)reflectie en weet in korte tijd van idee naar plan van aanpak te komen.
Wat bied jij?
Dienstverband voor bepaalde tijd: 1 jaar met uitzicht op een vast dienstverband.
Wat bieden wij?
Wie zijn wij?
De KB is de nationale bibliotheek van Nederland. Middeleeuwse handschriften, de eerste Donald Duck, het laatste boek van Saskia Noort: in onze magazijnen vind je alles wat in en over Nederland verschijnt. Dat komt neer op zo’n 7 miljoen publicaties. Die bewaren we goed, zodat ook onze achterkleinkinderen er nog plezier van kunnen hebben.
Maar we doen meer dan boeken verzamelen. Zo’n 4,5 miljoen Nederlanders gebruiken onze digitale diensten, waaronder de landelijke online Bibliotheek (tienduizenden e-books en duizenden luisterboeken) en Delpher (tientallen miljoenen gedigitaliseerde krantenpagina’s). We zijn er voor de allerjongsten met voorleeskoffertjes, voor slechtzienden met aangepaste leesvormen en -voor iedereen die het nodig heeft - met hulp bij computeren of belastingzaken.
Natuurlijk zetten we ook vol in op innovatie, samen met onze partners. Denk aan de inzet van artificial intelligence in openbare bibliotheken en evenementen rondom linked open data.
Kortom, bij de KB gebeurt meer dan je denkt. Samen met 500 collega’s werk je aan een slimmer, vaardiger en creatiever Nederland.
Waar kom je bij ons werken?
De afdeling Corporate Communicatie bestaat uit 12 collega’s met verschillende disciplines zoals intern en extern communicatieadvies, persvoorlichting, online media en redactie. Het hoofd is een sparringpartner op directie- en managementniveau over vraagstukken op het snijvlak van communicatie en organisatie en werkt nauw samen met de sector Marketing & Diensten, die o.a. de marketing voor de online merken Delpher en online Bibliotheek doet. Als onderdeel van het directieteam realiseer je de ambities van de KB. De algemeen directeur is je leidinggevende.
We maken het je graag makkelijk, log in voor deze en andere handige functies: